Motivatie is sterker als je het doel voor ogen kunt zien.
Als je wilt sparen voor een vakantie, doe je dit beter en is dit makkelijker vol te houden als je voor je ziet hoe je spaarsom aangroeit. Visuele informatie vergroot en versterkt je motivatie en je doorzettingsvermogen.
Bij de Universiteit van Virginia deden ze onderzoek naar de invloed van visuele informatie op motivatie en doorzettingsvermogen. Zo lieten ze mensen 130 seconden een gewicht omhoog houden. Eén groep kreeg een staafdiagram te zien, dat zich langzaam vulde. De andere groep zag alleen de klok, waarbij de secondewijzer twee keer rond moest gaan. Een stuk minder visueel en minder duidelijk om te zien hoe ver je bent.
De groep met het staafdiagram vond het makkelijker om de 130 seconden vol te houden, ook als ze moe waren. Hieruit werd duidelijk dat de visuele informatie de deelnemers meer stimulans gaf om vol te houden. Een zelfde experiment met mensen die moesten wachten tot ze een techneut aan de lijn kregen bij online hulp, wees uit dat mensen die in beeld een diagram kregen waaruit bleek hoe lang ze nog moesten wachten, langer bleven wachten dan mensen die alleen maar te horen kregen hoe lang ze nog moesten wachten.
Zeker het moment waarop het staafdiagram meer vol dan leeg is, is een moment waarop de motivatie groter wordt. Het onderzoek wees uit dat we visuele informatie over voortgang in onze hersenen net zo verwerken als afstand. Hoe dichter bij, hoe meer gemotiveerd je bent.
Als je kijkt naar de schuldhulpverlening kun je dit gebruiken door in je gesprekken meer visuele informatie toe te voegen. Je kunt in budgetgesprekken werken met een te besparen bedrag en de voortgang. Maar je kunt ook visuele informatie geven over de tijd die mensen nog in een schuldregeling zitten, in de vorm van een cirkeldiagram dat zich steeds verder vult.
Twee voorbeelden van diagrammen
Als je mensen wilt stimuleren om te sparen helpt het om een spaarvarken steeds verder in te kleuren. Je kunt ook de klant zelf een visueel symbool laten bedenken.
Binnen motiverende gespreksvoering zijn er twee tools die ook met visualisatie werken, de scoreliniaal en de agendasetting. Deze twee instrumenten kunnen dus niet alleen ingezet worden om de motivatie te onderzoeken, maar ook om de motivatie te vergroten en te versterken. Ten eerste de score liniaal, waarop de klant kan zien hoe het staat met zijn motivatie, omdat hij het belang, de gereedheid en het vertrouwen aangeeft. En daarnaast de agendasetting, waarbij een klant kan zien welke onderwerpen hij al besproken heeft, maar ook de mogelijkheid ziet om zelf oplossingen aan te voeren.
agendasetting budgetcoaching
Archief
- maart 2022
- januari 2022
- januari 2021
- januari 2018
- juni 2017
- januari 2017
- november 2016
- mei 2016
- april 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- september 2015
- maart 2015
- februari 2015
- september 2014
- juni 2014
- maart 2014
- januari 2014
- december 2013
- mei 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- september 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011