meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

nieuws.jpg

Motivatie is sterker als je het doel voor ogen kunt zien.

Als je wilt sparen voor een vakantie, doe je dit beter en is dit makkelijker vol te houden als je voor je ziet hoe je spaarsom aangroeit. Visuele informatie vergroot en versterkt je motivatie en je doorzettingsvermogen.

Bij de Universiteit van Virginia deden ze onderzoek naar de invloed van visuele informatie op motivatie en doorzettingsvermogen. Zo lieten ze mensen 130 seconden een gewicht omhoog houden. Eén groep kreeg een staafdiagram te zien, dat zich langzaam vulde. De andere groep zag alleen de klok, waarbij de secondewijzer twee keer rond moest gaan. Een stuk minder visueel en minder duidelijk om te zien hoe ver je bent.

De groep met het staafdiagram vond het makkelijker om de 130 seconden vol te houden, ook als ze moe waren. Hieruit werd duidelijk dat de visuele informatie de deelnemers meer stimulans gaf om vol te houden. Een zelfde experiment met mensen die moesten wachten tot ze een techneut aan de lijn kregen bij online hulp, wees uit dat mensen die in beeld een diagram kregen waaruit bleek hoe lang ze nog moesten wachten, langer bleven wachten dan mensen die alleen maar te horen kregen hoe lang ze nog moesten wachten.

Zeker het moment waarop het staafdiagram meer vol dan leeg is, is een moment waarop de motivatie groter wordt. Het onderzoek wees uit dat we visuele informatie over voortgang in onze hersenen net zo verwerken als afstand. Hoe dichter bij, hoe meer gemotiveerd je bent.

Als je kijkt naar de schuldhulpverlening kun je dit gebruiken door in je gesprekken meer visuele informatie toe te voegen. Je kunt in budgetgesprekken werken met een te besparen bedrag en de voortgang. Maar je kunt ook visuele informatie geven over de tijd die mensen nog in een schuldregeling zitten, in de vorm van een cirkeldiagram dat zich steeds verder vult.

Twee voorbeelden van diagrammen

Als je mensen wilt stimuleren om te sparen helpt het om een spaarvarken steeds verder in te kleuren. Je kunt ook de klant zelf een visueel symbool laten bedenken.

Binnen motiverende gespreksvoering zijn er twee tools die ook met visualisatie werken, de scoreliniaal en de agendasetting. Deze twee instrumenten kunnen dus niet alleen ingezet worden om de motivatie te onderzoeken, maar ook om de motivatie te vergroten en te versterken. Ten eerste de score liniaal, waarop de klant kan zien hoe het staat met zijn motivatie, omdat hij het belang, de gereedheid en het vertrouwen aangeeft. En daarnaast de agendasetting, waarbij een klant kan zien welke onderwerpen hij al besproken heeft, maar ook de mogelijkheid ziet om zelf oplossingen aan te voeren.
agendasetting budgetcoaching

Dit bericht is geplaatst in artikel, Geen categorie |Tags: , ,
single.php

Volg ons op twitter
sidebar-extra.php

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten