meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Meer Motiveren

Motiverende gesprekken

In 2012 schrijven Blommestijn e.a.: “We weten inmiddels op grond van onderzoek uit de afgelopen jaren, dat problematische schulden en het niet oplossen daarvan, in veruit de meeste gevallen te maken heeft met het gedrag van de betrokken schuldenaar”. Vanuit deze wetenschap zijn veel financiële hulpverleners in hun gesprekken bezig om naast het bespreken van financieel technische aspecten, ook aandacht te besteden aan het motiveren van klanten om hun gedrag te veranderen. Dit gaat echter niet altijd moeiteloos en kost je dan veel energie, terwijl de klant steeds maar niet in actie komt. De vraag komt dan naar boven: is er een aanpak die gericht is op het effectief begeleiden van klanten naar gedragsverandering? Ja, die aanpak is er: Motiverende Gespreksvoering. Een methodiek die bewezen effectief is en al in vele werkvelden wordt gebruikt, juist omdat ze tot zulke goede resultaten leidt. Het kan veel opleveren als je meer weet over hoe motiveren en het veranderen van gedrag werkt en op welk manier je dit in je gesprekken resultaat- en doelgericht kunt begeleiden en bewerkstelligen.

Binnen motiverende gesprekken is het doel om de intrinsieke motivatie van de klant ten opzichte van verandering te versterken. Want uit onderzoeken weten we ook dat het de intrinsieke motivatie is die gedragsverandering tot een succes kan maken. Door op deze manier te werk te gaan wordt uitval voorkomen, de gestelde doelen en termijnen beter haalbaar en krijgen klanten trajecten aangeboden die bij hun motivatie en mogelijkheden passen en hierdoor succesvol worden.

 

 

page.php

Volg ons op twitter