Verdiepingstraject Motiverende Gesprekken
Data: op aanvraag
Heb je al een training in Motiverende Gespreksvoering gevolgd? Maar wil je je Motiverende Gespreksvoering helemaal eigen maken? Dan is een vervolg onmisbaar. Dit vervolg hebben we in een ander jasje gestoken. De diverse modules hebben we aan elkaar gekoppeld in het Verdiepingstraject Motiverende Gespreksvoering.
Waarom een andere aanpak?
De praktijk heeft ons geleerd dat de verschillende thema’s van de verdiepingsmodules allemaal erg relevant zijn in het effectief begeleiden van klanten vanuit hun intrinsieke motivatie. Eigenlijk mag je er geen missen.
Bovendien hebben we aan dit nieuwe traject individuele coaching toegevoegd. De beste manier om verder te groeien in je motiverende communicatieve vaardigheden!
En we kunnen door deze nieuwe opzet intensief werken met kleinere groepen.
Hierdoor ben je straks in staat om je klanten motiverend te begeleiden, weerstanden om te buigen en gefocust en succesvol je gesprekken over gedragsverandering te voeren.
Voor wie?
Dit trainingstraject is zeer geschikt voor mensen die kennis hebben gemaakt met Motiverende Gespreksvoering en er mee hebben gewerkt in de praktijk. Het biedt intensieve begeleiding over een langere periode.
Door de kleinschalige opzet is er heel veel ruimte voor individuele aandacht en wordt effectief gewerkt aan persoonlijke leerdoelen.
Inhoud
In een kleinschalige opzet hebben we de drie vervolgmodules samen gebracht. In een groep van maximaal 8 deelnemers ga je intensief aan de slag met Motiverende Gespreksvoering.
Er is veel ruimte voor individuele aandacht. Met de nadruk op de eigen praktijk en eigen casuïstiek.
Tijdens dit traject kunnen we dieper ingaan op:
- Intakegesprekken
- Hoe je al bij eerste kennismaking de basis legt voor een gemotiveerde klant.
- Hoe je efficiënt intakegesprekken voert en een snelle inschatting maakt van de motivatie van de klant.
- Op welke manier je met thuisopdrachten de klant ook tussen gesprekken door in beweging houdt.
- Weerstand
- Hoe je weerstand herkent.
- Hoe je ermee kunt omgaan.
- Welke methoden in te zetten zijn om klanten weer mee te krijgen in het proces.
- Motiverende gespreksvoering in de praktijk
- Specifiek oefenen met vragen en ervaringen uit de praktijk.
- Oefenen met reflecteren, open vragen stellen, samenvatten, bevestigen en het uitlokken van verandertaal.
- Eigen casuïstiek inbrengen.
Opzet Verdiepingstraject Motiverende Gespreksvoering
- Intake
Door het vooraf invullen van een korte vragenlijst, bepaal je wat jouw persoonlijke leerdoelen worden tijdens het traject.
- Trainingsbijeenkomst 1 (9 uur – uiterlijk 14 uur)
Deze trainingsbijeenkomst concentreert zich op het opfrissen van de theorie en het werken aan de leerdoelen door casuïstiek uit de eigen praktijk en ervaringsopdrachten.
- Individuele coaching
Tussen de twee trainingsbijeenkomsten krijg je op basis van een ingezonden video-opname, uitgeschreven tekstfragment of geluidsopname van een gevoerd gesprek, persoonlijke feedback. Deze wordt gekoppeld aan je leerdoelen zoals je die voorafgaand aan het traject hebt geformuleerd.
- Trainingsbijeenkomst 2 (9 uur – uiterlijk 14 uur)
Deze trainingsbijeenkomst wordt gebruikt om veel te oefenen. Zo nodig wordt een koppeling gemaakt met de theorie.
- Individuele coaching
Na de tweede trainingsbijeenkomst is het mogelijk om nogmaals persoonlijke feedback te krijgen op een ingezonden opname van een gesprek met een klant. Hierdoor toets je je voortgang en onderzoek je op welke aspecten van Motiverende Gespreksvoering nog verdieping voor je mogelijk is, waardoor je je klantgesprekken met nog meer resultaat kunt voeren.
- Afsluitende rapportage
Het traject wordt afgesloten met feedback van de trainer.
Jouw investering
De kosten voor dit Verdiepingstraject zijn € 740,00 (excl 21% BTW). Koffie/thee en lunch tijdens de trainingsbijeenkomsten zijn in deze prijs inbegrepen.
Kiwa-punten
Het is mogelijk om voor dit traject 6PE punten voor Kiwa aan te vragen.
Locatie
De bijeenkomsten vinden op inspirerende locaties plaats.