meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Meer Motiveren

Wat is Motiverende Gespreksvoering?

Motiverende Gespreksvoering is een gespreksstijl waarmee je de eigen motivatie en bereidheid tot veranderen van je klant ontlokt en versterkt. Je bouwt een relatie op met je klant die is gebaseerd op respect, interesse, compassie, oordeelloosheid en positieve ondersteuning. Je nodigt je klant actief uit om zelf onderzoekend en pratend te komen tot zijn eigen motivatie om één of meer veranderingen in gang te zetten en vol te houden.

De energie die je in je gesprek stopt is er niet op gericht om de klant te overtuigen, wat vaak contraproductief werkt, maar juist om bij hem verandertaal op te roepen. Dit zijn de eigen redenen, wensen en mogelijkheden van de klant om te willen en kunnen veranderen. Met Motiverende Gespreksvoering ontrafel je met je klant doelgericht ‘of’, ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wanneer’ hij zou kunnen veranderen.

Daarnaast is het ook een bekend verschijnsel dat een verandering vaak wordt belemmerd door tegengestelde gevoelens en gedachten die een klant heeft over de te maken keuze (ambivalentie). Met Motiverende Gespreksvoering ga je doelbewust aan de slag met het signaleren, verkennen en oplossen van deze ambivalentie, waardoor je klant werkelijk stappen gaat zetten in zijn veranderproces.

Je bent als het ware een gids die bij de klant bewustwording op gang brengt. Je klant gaat hierdoor nadenken over de beweegredenen die hij zelf heeft om een bepaalde gedragsverandering wel of niet aan te gaan. Hoe doe je dat? Door de juiste vragen te stellen, reflectief te luisteren en te bekrachtigen wat voor je klant werkt. En vooral ook door meer achterover te leunen in je gesprekken. Dit levert jou meer energie en voldoening op in je werk en je klanten behalen meer resultaat.

“Mensen worden doorgaans meer gemotiveerd door de redenen die zij zelf hebben ontdekt en aangedragen dan door de redenen die worden aangedragen door anderen” (Blaise Pascal).

Motiverende Gespreksvoering wordt al jaren gebruikt in andere vormen van hulpverlening, zoals de verslavingszorg, gezondheidszorg, binnen reclassering en detentie en het onderwijs.

page.php

Volg ons op twitter

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten