Meer tijd en voldoening door te motiveren!
“Werken aan de motivatie van mijn klant? Dat kost toch meer tijd en die heb ik niet. Waarom zou ik me dan verdiepen in Motiverende Gespreksvoering…?”
In de praktijk sta je vaak onder tijdsdruk en lijk je de tijd niet te hebben om te werken aan de motivatie van je klanten. Daarnaast is inmiddels ook duidelijk dat de problemen van een klant vaak pas duurzaam worden opgelost wanneer hij bereid is zijn financiële gedrag te veranderen. Of hij is gemotiveerd om aan een achterliggend probleem te gaan werken.
Motiverende Gespreksvoering biedt je een methode om binnen de tijd die je voor gesprekken hebt ook aan de motivatie van je klant te werken. Je gaat tijdens je gesprekken vanuit een andere klantvisie en grondhouding je focus leggen op aspecten die de intrinsieke motivatie van de klant oproepen en versterken. Hierdoor krijg je een betrokken klant met de motivatie om zelf oplossingen te zoeken die bij hem passen. En deze vervolgens ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Een belangrijke, relatief kleine tijdsinvestering die je op een later moment in het proces terug verdient. Bovendien gaan je gesprekken soepeler verlopen, werk je meer samen mét de kant en minder voor de klant en neemt de uitval van klanten af. En last but not least: je werkplezier neemt toe door de verrassende gesprekken die je krijgt en de resultaten die je behaalt!
Binnen verschillende hulpverleningstakken is er onderzoek gedaan naar de effectiviteit van Motiverende Gespreksvoering. Daaruit blijkt dat deze methodiek, in vergelijking tot andere, leidt tot klanten die minder vaak uitvallen, meer kans maken op een structurele gedragsverandering, dit volhouden en het traject afronden.
Als je geïnteresseerd bent in de verschillende onderzoeken bezoek dan de website van Mint.