meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Meer Motiveren

Hoe werkt Motiverende Gespreksvoering?

Motiverende Gespreksvoering gebruik je in gesprekken op de momenten waarop je met je klant praat over veranderingen. In je gesprek luister je actief naar wat je klant zegt, met speciale aandacht voor de redenen die je klant zelf aandraagt om te willen veranderen. In Motiverende Gespreksvoering heet dit verandertaal. Het is dus de klant die de redenen voor verandering aandraagt en niet jij. Want zodra jij dit zelf doet loop je het risico dat je klant in de ‘ja, maar-stand ‘ terecht komt, waardoor je klant niet dichter bij de verandering komt.

Verandertaal is de kern van Motiverende Gespreksvoering. Hoe meer je klant uitingen doet die pleiten voor de verandering, hoe meer je klant zichzelf motiveert. Naast verandertaal kun je ook behoudtaal horen. Met deze uitspraken geeft je klant aan dat hij de huidige situatie wil behouden. Hoor je beide talen, dan is je klant ambivalent (aan het twijfelen). In Motiverende Gespreksvoering ga je de ambivalentie herkennen en krijg je tools om ambivalentie te bespreken, waardoor je samen met de klant tot een veranderbesluit kunt komen. Door in je gesprekken gericht je gesprekstechnieken in te zetten werk je doelgericht aan het proces van veranderen dat je klant doorloopt.

Je stelt open vragen, reflecteert, vat samen en bekrachtigt met als doel met je klant te werken aan zijn belang, vertrouwen en zijn beslissing om te gaan veranderen.

 

page.php

Volg ons op twitter

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten