Hoe ga ik om met ‘Ja, maar’ Jan?
Je hebt ze vast wel. Gesprekken met klanten die soms niet zo lopen als je zou willen. Die meer van jouw energie vragen dan anderen waarmee je meer resultaat zou willen behalen. Zoals bijvoorbeeld bij Jan, die tijdens een gesprek steeds ‘Ja, maar’ blijft zeggen. Bij elke oplossing, of elk advies dat je Jan geeft, weet hij wel een ‘Ja, maar’ te bedenken. En hoe harder jij je best doet, hoe meer Jan achterover gaat zitten.
Er is goed nieuws! Je kunt deze gesprekken veel effectiever maken. Het gedrag van Jan wordt voor een deel bepaald door zijn voorkeursstijl van communiceren en zijn karaktereigenschappen. Daarnaast ontstaat zijn manier van reageren voor een deel ook in de interactie met jou. Juist dat deel is goed te beïnvloeden. Motiverende Gespreksvoering kan je prima helpen om met Jan meer in de ‘ja, en…-stand’ te krijgen.
Zes tips om met ‘Ja, maar’ Jan aan de slag te gaan:
- Check voor jezelf of je Jan aan het overtuigen bent. Zo ja, ga over op het stellen van open vragen aan Jan, waardoor hij meer gaat vertellen
- Onderzoek bijvoorbeeld wat voor Jan zelf redenen zijn om te veranderen
- Ja, maars zijn vaak een signaal van ambivalentie bij je klant. Is dit bij Jan ook zo?
- Wat vindt Jan belangrijk om te bespreken? Ken je zijn agenda? Probeer je eigen agenda meer los te laten.
- Laat Jan zijn eigen verandertempo bepalen en zelf tot voorstellen van actie komen
- Leun in je gesprek wat mee achterover
Archief
- maart 2022
- januari 2022
- januari 2021
- januari 2018
- juni 2017
- januari 2017
- november 2016
- mei 2016
- april 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- september 2015
- maart 2015
- februari 2015
- september 2014
- juni 2014
- maart 2014
- januari 2014
- december 2013
- mei 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- september 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011