Motivatie al bij de voordeur
De klant al bij binnenkomst motiveren? Let op drie essentiële punten!
Wil jij er ook voor dat de motivatie van klanten al vanaf het moment dat ze voor het eerst contact maken met de organisatie wordt versterkt? Dat er gelijk aandacht is voor verandering in financieel gedrag?
Sta dan eens stil bij de volgende drie punten:
1. Openingstijden en bereikbaarheid. Hoe bereikbaar ben je voor de klant? Kan melden alleen via telefoon of internet, of juist alleen fysiek? En sluiten je openingstijden aan bij de mogelijkheden van de klant? Een klant wil zich het liefste melden op het moment dat hij gemotiveerd is en op een manier die bij hem past. Als openingstijden of bereikbaarheid tegenvallen, dan vermindert dit de motivatie en leidt het soms tot weerstand.
Door zoveel mogelijk manieren van aanmelden aan te bieden, biedt je de klant de kans om te kiezen. De vrijheid van de klant wordt daarmee ondersteunt en daarmee vergroot je motivatie. Natuurlijk is het lastig om onbeperkt open te zijn. Maar hoe zou het zijn als een klant wel de mogelijkheid heeft om een afspraak te maken in de avonduren?
2. Wat ziet de klant als hij bij de voordeur staat? Voelt hij zich welkom? Letterlijk, voor welke deur staat de klant? Hoe makkelijk gaat die open en waar maak je het eerste contact? Probeer eens te kijken door de ogen van de klant. Hoe welkom voelt hij of zij zich? Of zinkt de moed al in de schoenen?
Welke boodschappen staan er bij de voordeur geplakt? Soms is het een hele kunst om de juiste bel te vinden of om langs de norse bewaking te komen. Vaak is het mogelijk om door kleine veranderingen aan te brengen de klant een totaal ander gevoel te geven bij binnenkomst.
3. Ondersteunen van motivatie Op welke manier wordt de motivatie van de klant al bij binnenkomst gesteund. Op het moment dat de klant de stap heeft genomen om zich te melden, is hij constant op zoek naar bevestiging dat dit de juiste keuze was. Door te zoeken naar manieren om de klant te bevestigen, kun je motivatie vergroten.
Er zijn organisaties die mooie vormen gevonden hebben van motiverende posters die ze op hebben gehangen. Ook de manier waarop de wachtruimte is ingericht en de berichten die daar hangen voor klanten kunnen ondersteunend werken voor motivatie.
Wil je meer weten over hoe je de klant al bij binnenkomst kunt motiveren, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of lees meer in het E-book. Motivatie vergroten stopt niet bij de voordeur. Juist de manier waarop de klant benaderd wordt door zijn hulpverlener is van grote invloed op motivatie. Meer daarover lees je in ons boek en leer je in onze trainingen.
Archief
- maart 2022
- januari 2022
- januari 2021
- januari 2018
- juni 2017
- januari 2017
- november 2016
- mei 2016
- april 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- september 2015
- maart 2015
- februari 2015
- september 2014
- juni 2014
- maart 2014
- januari 2014
- december 2013
- mei 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- september 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011