meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Meer Motiveren

Mobility Mentoring met Motiverende Gespreksvoering

Iedereen is er vol van. Mobility Mentoring. Meer gebruik maken van wat de hersenwetenschap ons leert en onze dienstverlening daarop aanpassen. Zorgen dat je met je proces en je communicatie en begeleiding aansluit bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van je klant. Motiverende Gespreksvoering is het uitgangspunt.

Mobility Mentoring, wat is dat eigenlijk?

In Boston, bij Harvard, zitten veel hersenwetenschappers. Zij doen allerlei onderzoek naar hoe hersenen functioneren. Hiervoor maken ze veel gebruik van MRI scans. Zo onderzoeken zij de verschillen in hersenen van mensen met en zonder dyslexie. Hiervoor werken ze trouwens nauw samen met andere universiteiten over de hele wereld. Bijvoorbeeld de Universiteit van Nijmegen. Bij de MRI onderzoeken kun je grote verschillen ontdekken tussen mensen die in stress leven en mensen die zonder stress leven. Op de foto boven aan de pagina zie je het verschil tussen een kind dat in grote stress is opgegroeid en een kind dat in een normale omgeving is opgegroeid. Het grote verschil zit in de prefrontale cortex. Dit deel van de hersenen is verantwoordelijk voor een aantal belangrijke functies zoals plannen, impuls controle en het aanpassen op onze omgeving. Mensen met schulden ervaren ook veel stress. Vanuit het hersenonderzoek komt dus naar voren dat het belangrijk is om er rekening mee te houden dat deze hersenfuncties bij mensen met schulden minder goed functioneren. Een gevolg van armoede is een gebruik aan zelfvertrouwen, motivatie en de mogelijkheid om te plannen organiseren. Daarom wordt de coaching hierop aangepast.

Uitgangspunten van Mentoring

De belangrijkste grondbeginselen van mentoring zijn:

  1. De weg uit schulden is voor iedereen anders. En de kwaliteiten van iedereen zijn anders. De oplossing voor de schuldenproblematiek is dus heel divers waardoor het effect van standaard strategieën minder effect zal hebben.
  2. Duidelijke doelen. Door duidelijkheid te creëren over lange termijn doelen van de klant en vervolgens kleine stappen te maken richting dit einddoel kan de klant veel successen ervaren. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen. Natuurlijk is er wel ruimte om crisissituaties te bespreken, maar de meeste tijd in een gesprek wordt besteed aan lange termijn doelen. Om de klant hier goed in mee te nemen, wordt hier in de fase ‘plannen’ veel aandacht aan besteed.
  3. In de coaching wordt gekeken in hoeverre de functies van de prefrontale cortex kunnen worden versterkt.
  4. Deelnemers verdienen onvoorwaardelijke positieve waardering.
  5. De professional en de deelnemer zijn gelijkwaardig.

Hoe sluit Motiverende Gespreksvoering aan bij deze grondbeginselen?

Bij bedenkers van Mobility Mentoring in Boston, geven aan dat een coach die Mobility Mentoring in wil zetten, Motiverende Gespreksvoering moet kunnen inzetten. Een goede coach beschikt volgens hen over de volgende kwaliteiten:

  1. In staat om begrip te hebben voor de effecten die stress hebben op gedrag
  2. In staat zijn om onverdeeld aandacht te hebben voor de klant
  3. Nieuwsgierig kunnen zijn op een open en onbevooroordeelde manier
  4. Positief kunnen werken aan optimisme
  5. Eerlijk
  6. De wens om te leren coachen
  7. Gevoel voor humor, omdat het hard werken is en af en toe ook gerelativeerd moet worden

Met Motiverende Gespreksvoering werk je vanuit de basishouding, ook wel de spirit genoemd. Deze spirit komt voor een groot deel overeen met de uitgangspunten van Mobility Mentoring.

De medewerker bepaalt het succes

Uiteindelijk kunnen we methodieken en processen bedenken zoveel we willen. Of ze succesvol zullen zijn hangt af van de klantvisie en kwaliteiten van de medewerker die er mee aan de slag gaat. Hoe beter een medewerker in staat is om te coachen en te werken vanuit Motiverende Gespreksvoering, hoe succesvoller de begeleiding van de klant.

Conclusie

Al met al valt te zeggen dat we op dit moment op een heel interessant punt staan binnen de schuldhulpverlening. Hersenonderzoek meenemen in de wijze waarop we naar klanten kijken en onze dienstverlening daarop aanpassen lijkt een logisch stap. Tegelijkertijd vraagt die stap een nieuwe klantvisie. Een klantvisie die in een cultuur van boete en schuld misschien weleens heel lastig in te voeren zal zijn. Binnen onze trainingen Motiverende Gespreksvoering hebben we veel aandacht voor de basishouding. Een basishouding die ook recht doet aan de principes van Mobility Mentoring. En daar waar inzichten worden gecombineerd stijgt de effectiviteit.

 

page.php

Volg ons op twitter

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten