Fases van Gedragsverandering
In het boek ‘Van adviseren naar motiveren’ leggen we uit hoe de fases van gedragsverandering je als financieel hulpverlener kunnen helpen. Dr. Carlo DiClemente werkt op de Universiteit van Maryland. En aangezien ik op dit moment ook in Maryland woon, kwam ik met een interview (in het Engels) met hem in aanraking. Hierin vertelt hij meer over zijn fases van gedragsverandering.
Een van de belangrijke opmerkingen die hij maakt gaat over het definiëren van mislukking. Van mensen die niet in staat zijn om hun gedrag te veranderen wordt vaak gezegd dat ze doorzettingsvermogen missen. Maar in de praktijk blijken deze mensen goed in staat om op andere vlakken wel hun gedrag te veranderen. Het is daarom interessant om te bekijken waarom mensen de ene keer wel in staat zijn hun gedrag te veranderen en waarom het hun de andere keer niet lukt. Dit heeft vaak te maken met de strategie die mensen gekozen hebben om hun gedrag te veranderen. De gekozen strategie past niet bij die persoon. Als ik wil stoppen met roken en ik kies voor minderen, dan kan die strategie niet werken als ik daardoor nog steeds in contact kom met andere mensen die juist veel roken. Misschien zou gelijk helemaal stoppen voor mij wel kunnen helpen.
Daarnaast zijn er veel fysiologisch componenten die bepalen of ik met mijn gedragsverandering succesvol ga zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat Aziaten een bepaalde stof in hun hersenen missen, waardoor ze minder geremd worden in hun alcoholgebruik. Het niet gelijk slagen van stoppen met drinken kan bij deze bevolkingsgroep dus ook daarmee verbonden zijn. Zo zijn er ook veel onderzoeken gedaan op het gebied van geldgedrag. Ik denk zeker dat het nuttig is om daar als financieel hulpverleners meer naar te kijken, zoals ik ook al schreef in mijn blog over schulden in de VS.
Een laatste interessant punt uit het interview gaat over straffen. DiClemente heeft onderzocht welk effect straffen heeft op gedragsverandering. Straffen kan ongewenst gedrag onderdrukken, maar verandert het over het algemeen niet. Het werkt als een extrinsieke motivator. Zodra de straf of de mogelijke dreiging daartoe verdwijnt, komt meestal het oude gedrag weer terug. Dit is interessant als je kijkt naar mogelijke ‘straffen’ waar onze klanten mee te maken krijgen, zoals dreigend loonbeslag of uithuiszetting. Of de dreiging om een regeling te stoppen. Deze hebben zeker een effect, maar zullen niet het gedrag van onze klant blijvend veranderen.
Ik heb het interview bijgesloten, voor de liefhebbers, het duurt ongeveer een half uur.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lyZJbP6inzY[/youtube]
Archief
- maart 2022
- januari 2022
- januari 2021
- januari 2018
- juni 2017
- januari 2017
- november 2016
- mei 2016
- april 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- september 2015
- maart 2015
- februari 2015
- september 2014
- juni 2014
- maart 2014
- januari 2014
- december 2013
- mei 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- september 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011