meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

nieuws.jpg

Fases van Gedragsverandering

In het boek ‘Van adviseren naar motiveren’ leggen we uit hoe de fases van gedragsverandering je als financieel hulpverlener kunnen helpen. Dr. Carlo DiClemente werkt op de Universiteit van Maryland. En aangezien ik op dit moment ook in Maryland woon, kwam ik met een interview (in het Engels) met hem in aanraking. Hierin vertelt hij meer over zijn fases van gedragsverandering.

Een van de belangrijke opmerkingen die hij maakt gaat over het definiëren van mislukking. Van mensen die niet in staat zijn om hun gedrag te veranderen wordt vaak gezegd dat ze doorzettingsvermogen missen. Maar in de praktijk blijken deze mensen goed in staat om op andere vlakken wel hun gedrag te veranderen. Het is daarom interessant om te bekijken waarom mensen de ene keer wel in staat zijn hun gedrag te veranderen en waarom het hun de andere keer niet lukt. Dit heeft vaak te maken met de strategie die mensen gekozen hebben om hun gedrag te veranderen. De gekozen strategie past niet bij die persoon. Als ik wil stoppen met roken en ik kies voor minderen, dan kan die strategie niet werken als ik daardoor nog steeds in contact kom met andere mensen die juist veel roken. Misschien zou gelijk helemaal stoppen voor mij wel kunnen helpen.

Daarnaast zijn er veel fysiologisch componenten die bepalen of ik met mijn gedragsverandering succesvol ga zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat Aziaten een bepaalde stof in hun hersenen missen, waardoor ze minder geremd worden in hun alcoholgebruik. Het niet gelijk slagen van stoppen met drinken kan bij deze bevolkingsgroep dus ook daarmee verbonden zijn. Zo zijn er ook veel onderzoeken gedaan op het gebied van geldgedrag. Ik denk zeker dat het nuttig is om daar als financieel hulpverleners meer naar te kijken, zoals ik ook al schreef in mijn blog over schulden in de VS.

Een laatste interessant punt uit het interview gaat over straffen. DiClemente heeft onderzocht welk effect straffen heeft op gedragsverandering. Straffen kan ongewenst gedrag onderdrukken, maar verandert het over het algemeen niet. Het werkt als een extrinsieke motivator. Zodra de straf of de mogelijke dreiging daartoe verdwijnt, komt meestal het oude gedrag weer terug. Dit is interessant als je kijkt naar mogelijke ‘straffen’ waar onze klanten mee te maken krijgen, zoals dreigend loonbeslag of uithuiszetting. Of de dreiging om een regeling te stoppen. Deze hebben zeker een effect, maar zullen niet het gedrag van onze klant blijvend veranderen.

Ik heb het interview bijgesloten, voor de liefhebbers, het duurt ongeveer een half uur.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lyZJbP6inzY[/youtube]

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie |
single.php

Volg ons op twitter
sidebar-extra.php

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten