meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

nieuws.jpg

Waarop je mensen beoordeeld, beinvloed hun prestatie

Als je een vis beoordeelt op hoe goed hij in een boom kan klimmen, zal hij de rest van zijn leven een mislukkeling zijn.

Albert Einstein

Een grote uitdaging in motiverende gespreksvoering zit in het kunnen zien van de inzet en kwaliteiten van mensen. En deze kunnen aanboren en gebruiken. Helaas zijn we soms zoveel bezig met het beoordelen van de financiële situatie en het zien van wat er niet goed gaat, dat we dat wat wel goed gaat niet meer opmerken, laat staan benoemen.

Het grote risico is dat de klant jouw verbale en non-verbale communicatie haarfijn op zal pikken. Iedere keer als hij hoort wat hij niet goed gedaan heeft, zal hij ook zichzelf hierdoor negatief beoordelen. De klant zal zelf ook steeds minder in staat zijn om zijn eigen kwaliteiten te zien. Met als gevolg dat hij deze kwaliteiten waarschijnlijk steeds minder vaak zal inzetten. En je vermindert de kans dat de klant zijn kwaliteiten zal versterken. De klant groeit hierdoor niet in zijn persoonlijke effectiviteit en zelfredzaamheid.

Je beweegt je flexibel in het water. Je weet obstakels moeiteloos te ontwijken. Je bent een geweldig krachtige zwemmer!

Een van de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering is de bevestiging of bekrachtiging (affirmatie). Een geweldige manier om de klant te laten weten dat je zijn kwaliteiten ziet. Je laat de klant zelf voelen dat hij kwaliteiten heeft. Jezelf uitdagen om in elk gesprek minstens twee bevestigingen te uiten kan een enorm verschil maken in de zelfwaardering en het zelfvertrouwen van de klant. Wil je oefenen met bevestigingen, kijk dan naar onze nieuwe opgaven.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie |
single.php

Volg ons op twitter
sidebar-extra.php

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten