Waarop je mensen beoordeeld, beinvloed hun prestatie
Als je een vis beoordeelt op hoe goed hij in een boom kan klimmen, zal hij de rest van zijn leven een mislukkeling zijn.
Albert Einstein
Een grote uitdaging in motiverende gespreksvoering zit in het kunnen zien van de inzet en kwaliteiten van mensen. En deze kunnen aanboren en gebruiken. Helaas zijn we soms zoveel bezig met het beoordelen van de financiële situatie en het zien van wat er niet goed gaat, dat we dat wat wel goed gaat niet meer opmerken, laat staan benoemen.
Het grote risico is dat de klant jouw verbale en non-verbale communicatie haarfijn op zal pikken. Iedere keer als hij hoort wat hij niet goed gedaan heeft, zal hij ook zichzelf hierdoor negatief beoordelen. De klant zal zelf ook steeds minder in staat zijn om zijn eigen kwaliteiten te zien. Met als gevolg dat hij deze kwaliteiten waarschijnlijk steeds minder vaak zal inzetten. En je vermindert de kans dat de klant zijn kwaliteiten zal versterken. De klant groeit hierdoor niet in zijn persoonlijke effectiviteit en zelfredzaamheid.
Je beweegt je flexibel in het water. Je weet obstakels moeiteloos te ontwijken. Je bent een geweldig krachtige zwemmer!
Een van de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering is de bevestiging of bekrachtiging (affirmatie). Een geweldige manier om de klant te laten weten dat je zijn kwaliteiten ziet. Je laat de klant zelf voelen dat hij kwaliteiten heeft. Jezelf uitdagen om in elk gesprek minstens twee bevestigingen te uiten kan een enorm verschil maken in de zelfwaardering en het zelfvertrouwen van de klant. Wil je oefenen met bevestigingen, kijk dan naar onze nieuwe opgaven.
Archief
- maart 2022
- januari 2022
- januari 2021
- januari 2018
- juni 2017
- januari 2017
- november 2016
- mei 2016
- april 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- september 2015
- maart 2015
- februari 2015
- september 2014
- juni 2014
- maart 2014
- januari 2014
- december 2013
- mei 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- september 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011