meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

nieuws.jpg

Helpt helpen

Helpt helpen?

Vandaag kreeg ik van een collega coach een interessant stuk gemaild over de kunst van het helpen. Dit zette mij aan het denken, omdat het volgens mij zeker ook van toepassing is in de financiële hulpverlening. Het ging over een boek van Bert Hellinger: ‘de kunst van het helpen.’ Een van de meest interessante stellingen in het boek is; “Veel helpers vinden het lot van anderen te zwaar, ze willen het veranderen. Meestal niet omdat de ander het nodig heeft, maar omdat ze het lot zelf niet kunnen verdragen. Als de ander zich dan toch door hem laat helpen, doet hij dat niet zozeer omdat hij het nodig heeft, maar omdat hij de ander wil helpen. Helpen wordt dan nemen en hulp aannemen wordt dan geven. Het verzwakt de helper en degene die hulp opgedrongen krijgt.” Dit heeft een mooie parallel met het stuk dat ik schreef over de slachtofferreflex, waarin ik stelde dat wij als financieel hulpverleners vaak de slachtofferreflex oproepen.

Waarom helpen we eigenlijk?

Als we bij trainingen de vraag stellen waarom je als hulpverlener er voor kiest om dingen zelf te doen, in plaats van de klant te motiveren het zelf te doen, krijgen we vaak dezelfde antwoorden:

  • omdat we denken dat we het sneller kunnen
  • omdat we denken dat we het beter kunnen
  • omdat we er waardering mee oogsten;

Behoorlijk ego-gericht dus.

Wat is het nadeel van helpen door te helpen?

  • de ander leert er minder van dan wanneer hij het zelf zou doen
  • het houdt hem klein
  • je trekt werk naar je toe

Hoe kun je iemand wel helpen?

door de ander aan het denken te zetten met behulp van de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering

  • wat is jouw vraag?
  • wat zou jij doen als je mij was?
  • jij hebt ongetwijfeld al nagedacht over een oplossing. Wat is jouw idee?
  • aanhoren en niks doen; de ander vráágt namelijk zelden om hulp. Het is slechts jouw ego die graag wil helpen. Een reactie kan dan zijn: “oh”
  • kan ik iets voor je doen? (laat de ander de hulpvraag stellen. Meestal wilde hij alleen even zijn ei kwijt)
  • wat heb je nodig? (waarschijnlijk luidt het antwoord: “niets, ik vond het fijn dat je even naar me wilde luisteren.”)

Wat levert dat op?

  • je houdt de ander groot
  • hij leert er van; ook door over een gerichte hulpvraag na te denken
  • respect, omdat je mensen de ruimte geeft om in hun eigen tempo te leren
  • plezier, omdat je mensen om je heen ziet groeien
  • tijd om aan andere dingen te besteden

En laat dat laatste nou net iets zijn waar iedereen veel behoefte aan heeft.

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie |
single.php

Volg ons op twitter
sidebar-extra.php

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten