meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Meer Motiveren

Traject op maat binnen de organisatie

Wij ervaren dat veel organisatie aan de slag willen met meer motiveren. De medewerkers worden opgeleid om Motiverende Gespreksvoering in hun gesprekken toe te passen. In de praktijk blijkt dat de manier waarop de organisatie is ingedeeld niet altijd meewerkt aan het kunnen vormgeven van begeleidingstrajecten die zijn gebaseerd op de principes en uitgangspunten van Motiverende Gespreksvoering. Door de inzet van een traject op maat binnen de organisatie is het mogelijk om Motiverende Gespreksvoering te integreren in de werkwijze. Het aanbod voor organisaties is altijd maatwerk. Bij een traject op maat binnen je organisatie bekijken we waar de organisatie staat en wat de trainingsbehoefte is. Doordat Meermotiveren gebruikt maakt van diverse trainings- en toetsingsmogelijkheden, kunnen instrumenten als toetsing, intervisie of supervisie worden gecombineerd. Een traject op maat biedt vele voordelen. Het is mogelijk om een op maat gemaakte training of trainingstraject te ontwikkelen. Daarbij kun je het accent leggen op onderwerpen die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Om je een idee te geven, geven we hier een aantal voorbeelden waaruit het traject kan bestaan:

1. Screening producten en werkprocessen
Wij kijken samen met je naar de organisatie en bekijken op welke punten de organisatie meer motiverend kan worden. Denk hierbij aan:

  • Hoe ondersteunen de werkprocesen Motiverende Gespreksvoering en doet deze zoveel mogelijk een beroep op autonomie, zelfredzaamheid en creativiteit van de klant zelf.
  • Hoe kun je tijd en ruimte creëren om in gesprekken aandacht te besteden aan de intrinsieke motivatie van de klant.
  • Op welke manier kunnen de technieken en hulpmiddelen uit Motiverende Gespreksvoering worden ingezet om de organisatie doeltreffend en efficiënt te maken. Zodat er een mooi samenspel wordt gecreëerd tussen klant, organisatie en hulpverlener.
  • Hoe kun je groepstrajecten vormgeven om efficiënter te werken en tegelijkertijd motiverend te blijven.

Jacomijn en Hetty schreven een e-boek over dit onderwerp. Dit e-boek is gratis te downloaden op deze site.

2. Meerdaagse training
In een meerdaagse training wordt de basis van Motiverende Gespreksvoering gecombineerd met verschillende onderwerpen die voor de organisatie van belang zijn. Dit kunnen gesprekstechnieken zijn, maar ook onderwerpen als weerstand of coaching kunnen worden opgenomen in de training. Ook kan de inzet van een acteur kan extra oefenmogelijkheden bieden. Een meerdaagse training wordt meestal gevolgd door een terugkomdag.

3. Toetsing
Om het traject volledig af te kunnen stemmen op het kennis- en vaardighedenniveau van de medewerkers, kan vooraf toetsing plaatsvinden. Dit kan in de vorm van het beoordelen van opgenomen gesprekken of door een trainer aanwezig te laten zijn bij de gesprekken. Ook is het mogelijk om na een traject op maat toetsing te laten plaatsvinden zodat zowel voortgang als leerpunten voor de toekomst inzichtelijk worden.

4. Intervisie
De inzet van intervisie biedt de mogelijkheid om Motiverende Gespreksvoering nog verder in de organisatie te integreren. Tijdens intervisiebijeenkomsten kunnen diverse onderwerpen aan bod komen. De nadruk ligt vooral op de houding en de vaardigheden van de hulpverlener. Ook is het mogelijk om casuïstiek te bespreken. Intervisiegroepen bestaan uit 6 tot 8 personen.

Neem vrijblijvend contact op met Jacomijn Kuiper of Hetty de Laat. Met elkaar bespreken we de leerwensen, de samenstelling van de groep, de inhoud van de training of het traject, de borging en planning.

page.php

Volg ons op twitter