meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

nieuws.jpg

Van MOETiveren naar Motiveren

Van MOETiveren naar Motiveren! Hoe doe ik dat?

Laatst las Hetty op de website van de Universiteit van Gent een stuk over het motiveren van leerlingen. Een van de koppen was: MOETivatie of Motivatie? Wat een prachtige vondst. Moetivatie = de ander met argumenten en redenen overtuigen dat hij iets moet gaan doen of laten. Motivatie: de ander zelf laten ontdekken waarom het voor hem belangrijk is om iets te gaan doen of te gaan laten. Maar wat is dan de sleutel om van moetivatie naar motivatie te komen. Als je het heel sec bekijkt… 1 letter, namelijk de E. Waar zou die E voor kunnen staan? De E van Evocatie, dacht zij toen, een van de uitgangspunten van Motiverende Gespreksvoering. Evocatie of ontlokken, uit de ander halen wat er in hem zit.Dus niet zelf allerlei informatie geven en redenen aandragen om je klant te motiveren, maar je klant actief stimuleren om zelf te zijn motivatie om te veranderen te verwoorden en vervolgens over zijn eigen manier waarop.

Hoe herken je dat je aan het moetiveren bent?

  • Je zit op het puntje van je stoel om je klant te vertellen wat hij moet doen, hoe en wanneer
  • In het gesprek ben jij de meeste tijd aan het woord
  • Je klant geeft korte antwoorden op je vragen
  • Je hoort heel veel ja, maars van je klant
  • Een gesprek voeren kost je veel energie
  • Je klant zegt iets te doen, maar doet het vervolgens niet

Hoe zou je meer kunnen ontlokken? 4 Tips.

  • Als je op het puntje van de stoel zit en hard aan het werk ben, schuif dan naar achter op de zitting van je stoel. Stel meer open vragen waardoor je de klant uitnodigt om zijn verhaal te vertellen en hij niet alleen antwoord hoeft te geven op feiten die jij wilt weten. Geef je klant de ruimte om zijn zegje te doen
  • Ga zorgvuldig na wat je klant al weet en check of de inhoud klopt met de werkelijkheid. Ontlok wat er al aanwezig is en voeg alleen nog die informatie toe die aanvullend is.
  • Geef geen ongevraagde adviezen. Hiermee ontlok je juist de ‘ja-maars’ bij je klant. Vraag voordat je advies geeft toestemming aan de klant. En achterhaal wat je klant al weet en of hij een advies nodig heeft. Je klant voelt zich dan erkend in zijn eigen kunnen.
  • Is dat wat jij wilt dat je klant doet wel het belangrijkst voor hém op dat moment? Check dit door bijvoorbeeld de vraag te stellen: “Voor mij is het belangrijk dat u nu …. Wat is voor u het meest belangrijk?”

Wil je minder moetiveren en door te ontlokken meer gaan motiveren?

Dit najaar kun je deelnemen aan het verdiepingstraject Motiverende Gespreksvoering, speciaal voor hulpverleners die al kennis hebben van Motiverende Gespreksvoering en er mee hebben gewerkt in de praktijk. Het biedt intensieve begeleiding over een periode van 6 weken, waardoor je je de technieken van Motiverende Gespreksvoering verder eigen maakt en kunt gaan integreren in je werkwijze.

Door de kleinschalige opzet is er heel veel ruimte voor individuele aandacht en wordt er effectief gewerkt aan persoonlijke leerdoelen. Na een korte telefonische intake volgen twee trainingsbijeenkomsten met tussendoor individuele coaching op basis van een gevoerd gesprek in de praktijk. Wil je er meer over lezen: kijk op de website Het eerst volgende verdiepingstraject start op 24 september.

 

Dit bericht is geplaatst in Nieuws |
single.php

Volg ons op twitter
sidebar-extra.php

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten