meermotiveren

motiverende gespreksvoering inde financiële hulpverlening

Hoe help je jouw klant zijn goede voornemens volhouden?

Als een klant zich, of het nou nieuwjaar is of niet, voorneemt om met zijn schulden aan de slag te gaan, is dat een goede stap richting gedragsverandering. De vraag is dan hoe je jouw klant kunt helpen om van dat voornemen een succes te maken. Drie tips:

  1. Stel vanuit neutrale belangstelling open vragen. “Hoe gaat het met je voornemen?” Door open vragen te stellen geef je de klant ruimte om zelf te vertellen hoe het er mee gaat. Voel het verschil tussen “Is het je gelukt om elke week je administratie bij te werken?” en “Hoe is het de afgelopen periode gegaan met het bijwerken van je administratie?”
  2. Bekrachtig met name de dingen die wel goed gaan. Misschien is het niet gelukt om precies te doen wat een klant zich had voorgenomen. Vraag dan niet meteen naar waarom het niet is gelukt, maar bekrachtig eerst positief die onderdelen waarin de klant wel succes heeft behaald. Onderzoek wat de klant heeft gedaan waardoor die onderdelen wel zijn gelukt? Dit zijn de kwaliteiten of krachten van je klant.
  3. Vraag welke ondersteuning je klant nodig heeft om met het voornemen aan de slag te gaan of om door te zetten. Benader hierbij de punten waarin de klant niet is geslaagd als leerpunten en niet als faalmomenten. Onderzoek wat er voor heeft gezorgd dat het niet is geluk en kijk samen naar manieren om hier in de toekomst beter mee om te gaan.
page.php

Volg ons op twitter